[Posting Asal]

[Terkini; 28 Jun 2008]

Polis mungkin ambil tindakan terhadap Raja Petra
mStar Online; 27 Jun 2008


KUALA LUMPUR:
Tindakan mungkin akan diambil terhadap penulis blog Raja Petra Kamarudin sekiranya Peguam Negara mendapati terdapat unsur fitnah yang menjejaskan kredibiliti negara dalam akuan berkanunnya yang dibuat pada 18 Jun lepas.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Persekutuan Datuk Bakri Zinin berkata dakwaan yang dibuat oleh pengendali laman web MalaysiaToday itu dalam akuan berkanunnya itu adalah serius.

"Kita sedang jalankan siasatan dan sudah ambil beberapa keterangan kecuali seorang.Kita tunggu tindakan selanjutnya," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

Beliau enggan mengulas siapakah seorang lagi yang belum diambil keterangan.

Sehingga kini antara mereka yang telah diambil keterangan ialah isteri Timbalan Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dan Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, yang juga anggota Parlimen Rembau.

Raja Petra dalam akuan berkanun yang difailkannya di Mahkamah Tinggi di sini pada 18 Jun, menamakan tiga individu, termasuk Rosmah, yang didakwanya berada di tempat kejadian pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu pada 2006.

Akuan berkanun itu turut mendakwa bahawa Khairy menyimpan laporan perisikan tentera mengenai kehadiran Rosmah selain pakar bom, pemangku Kolonel Aziz Buyong dan isterinya Norhayati, yang juga pengawal pengiring Rosmah, di tempat Altantuya diletupkan di Puncak Alam, Shah Alam pada Oktober 2006.


[Terkini; 26 Jun 2008]

Satu penipuan – Najib
‘Akuan sumpah Raja Petra bertujuan cemar imej politik saya’

Utusan Malaysia Online; 25 Jun 2008

KUALA LUMPUR 25 Jun – Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan akuan bersumpah yang mengaitkan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dengan pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sebagai satu penipuan yang bertujuan mencemarkan imej politik beliau.

Timbalan Perdana Menteri berkata, isterinya telah memberi keterangan kepada pihak polis yang membuat siasatan mengenai akuan bersumpah penulis blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin.

Beliau sendiri bersedia untuk memberi kenyataan kepada polis berhubung siasatan perakuan tersebut yang diumpamakannya sebagai ‘akuan sumpah sampah’.

“Saya mengalu-alukan siasatan polis serta berharap siasatan itu dapat disiapkan dengan cepat.

“Saya percaya semua yang terlibat akan memberi kenyataan kepada pihak berkuasa termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi,” katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Raja Petra, 58, yang pernah mengendalikan laman web menyokong Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah memfailkan akuan bersumpah di Mahkamah Tinggi pada 18 Jun lalu yang menamakan tiga individu termasuk Rosmah sebagai orang yang berada di tempat kejadian Altantuya dibunuh pada 2006.

Akuan itu turut menyebut Perdana Menteri menerima laporan daripada perisikan tentera mengenai apa yang didedahkan Raja Petra tentang kes Altantuya.

Bagaimanapun semalam, Abdullah menafikan beliau ada menerima laporan bertulis daripada perisikan tentera mengenai mereka yang terlibat dalam kes pembunuhan itu.

Sambil menjelaskan apa yang dilakukan oleh Raja Petra itu tidak betul, Abdullah menegaskan: “Perbuatan itu tidak boleh diterima.”

Pada Mei lalu, pengendali dan editor laman blog Malaysia Today itu dituduh di bawah Akta Hasutan 1948 di Mahkamah Sesyen di Petaling Jaya kerana menerbitkan artikel berkaitan pembunuhan Altantuya.

Perbicaraan kes bunuh wanita Mongolia itu di Mahkamah Tinggi Shah Alam baru selesai di peringkat pendakwaan Isnin lalu selepas mahkamah bersidang selama 124 hari.

Raja Petra yang merupakan pengendali blog pertama didakwa atas kesalahan hasutan mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Nurmala Salim.

Mengikut pertuduhan, Raja Petra didakwa menerbitkan satu artikel bertajuk Let’s Send The Altantuya Murderers to Hell yang mengandungi ayat-ayat menghasut di laman web Malaysia Today.

Raja Petra didakwa di bawah Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan 1948 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4(1) akta yang sama iaitu denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya jika disabitkan kesalahan.

Perbicaraan kes itu dijadualkan berlangsung selama lima hari bermula 6 Oktober depan.

Najib percaya perakuan bersumpah Raja Petra yang difailkan di Kuala Lumpur minggu lalu merupakan satu pembohongan untuk mencemarkan kerjaya politiknya.

“Semua ini adalah satu penipuan serta rekaan, ia juga merupakan perakuan sumpah sampah... saya tidak tahu mengapa ia diadakan-adakan.

“Kamu perlu tanya dia (Raja Petra), bukan saya, mengapa perkara ini diada-adakan. Kesimpulan yang dapat dibuat ialah ia bertujuan untuk mencemarkan kerjaya serta imej politik saya,” ujarnya.

Ditanya sekali lagi mengenai punca perakuan bersumpah itu diada-adakan, Najib mengulangi kenyataannya bahawa ia merupakan satu tindakan politik.


[Update; 25 June 2008]

Police studying allegations by Raja Petra
The Star Online; 25 June 2008

KUALA LUMPUR: Police are investigating Malaysia Today editor Raja Petra Kamaruddin on his statutory declaration over purported facts related to the murder of Altantuya Shaariibuu under Section 203 of the Penal Code.

Federal CID director Comm Datuk Mohd Bakri Zinin said that it was an offence punishable up to two years’ jail or a fine, or both, for anyone to give false information.

He said police had yet to pick up Raja Petra for questioning as they were still studying the allegations filed by the 58-year-old blogger on June 18.

“We will have to look into the claims made by Raja Petra first before we decide to pick him up or not,” he said yesterday. He added that the matter could be sub judice as the Altantuya murder case was still being heard.

In the declaration, Raja Petra claimed that three people – one of them a prominent woman – were present at the scene during the murder of the Mongolian translator in October 2006.

Comm Bakri said that the three individuals named in the document would be called up to assist in investigations.

Meanwhile, Raja Petra’s wife Marina Lee Abdullah, when contacted yesterday, said: “The police have yet to call up my husband.”

Copies of the two-page declaration together with the identity of the trio have been posted on various blog sites.

In the document, Raja Petra said he was reliably informed of the allegations. Meanwhile, the Attorney-General’s Chambers has lodged a police report against Raja Petra over the statutory declaration.

0 comments: